Heel Holland Bakt + Maartens Moestuin = Van Hollandse Bodem?


Een combinatie van Heel Holland Bakt en Maartens Moestuin... Dat was mijn verwachting van Van Hollandse Bodem, het moestuinprogramma dat gisteren is begonnen (NPO1, 20.30 uur). Ik had er echt zin in.

Het begon veelbelovend met acht lapjes grond op een prachtig landgoed, waarop acht meer of minder enthousiaste moestuinkoppels aan de slag gingen. Veel te snel werd er doorgeschakeld naar de oogsttijd. Bonen oogsten, bonen beoordelen, koken met bonen, eindresultaat beoordelen, zelfde verhaal met witte kool. En het eerste koppel mocht naar huis.

Iedereen deed erg zijn best, maar het programma wilde maar niet boeien. Ik miste aandacht voor het groeiproces, de schoonheid van de natuur en de rust die de moestuin voor mij zo mooi maakt. Maar dat kun je niet laten zien op televisie, denk je misschien. Jawel hoor: Maartens Moestuin (kijk hier de uitzendingen van vorig jaar terug). 

En voor liefhebbers van groente, ook nog een luistertip: Mangiare! gaat volgende week over groente. De mensen achter restaurant Gartine vertellen over hun nieuwe boek 'Vier seizoenen eten met Gartine'. En er is aandacht voor de knetterpopulaire biet. Daar word ik nu al blij van... Vrijdag 20 maart, 19 uur, Radio 1.

Reacties

  1. Ik ging ook enthousiast zitten, maar nog niet op de helft haakte ik af. Juist een moestuin is gewoon trots zijn op alles wat je kweekt. Wat moeder natuur doet, hoe een boontje groeit. Minder mooi, mooier, recht en krom. Maar juist in deze serie is het weer gebaseerd op het mooiste, de beste en winnen.

    Ik vond het persoonlijk niet leuk om te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik de serie niet helemaal af kan/wil kijken ;-) Tempo is laag, humor ontbreekt evenals tips en het proces van moestuinieren komt helemaal niet in beeld. Gemiste kans, want met de moestuintjes-hype van de Appie had de EO met dit programma wel degelijk goud in haar handen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb ik zomaar een nederlands programma over tuinieren gemist, o,o,o. Ga misschien toch nog even kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik haakte al af bij de trailer. Geef mij dan maar Alys Fowler en haar Edible Garden. Daar spat de liefde voor het tuinieren af. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...een beetje een tegenvaller voor alle enthousiaste tuinierders ! Gelukkig zijn we het wel met elkaar eens ! Een ander programma dan maar ? Of "gewoon ouderwets" via de blog het enthousiasme delen ? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een reactie achterlaat! Soms is dat lastig, extra leuk als je de moeite neemt. Je kunt me ook volgen op Instagram: @tuinwaarts.