Even stil

Als de Sint morgen weer naar Spanje vertrekt, houden wij de kerstboom nog een week buiten de deur. Even een week rust in huis. Feestpauze noemde Marieke Henselmans dat vorig jaar in haar column. Hoe je het ook noemt, het doet ons goed om een pas op de plaats te maken. Om alvast in de stemming te komen, heb ik een korte recensie geschreven over het magazine Stil.


Stilte...  Ik ben het meer gaan waarderen sinds ik op het Achterhoekse platteland woon. Zo heerlijk stil als het hier kan zijn. Mirjam van der Vegt en Margreet Kattouw, de makers van het magazine Stil, weten de waarde van stilte mooi te verwoorden: "Stilte laat je ontdekken waar je echt aandacht aan wilt besteden. En als je aandacht kunt besteden aan je werkelijke verlangens, levert je dat meer geluk op". Al lezende in Stil - zonder advertenties! - krijg je een beeld van nog veel meer aspecten van stilte - van idyllische stilte tot rauwe, confronterende stilte. Tekst wordt afgewisseld met bijna lege pagina's en verstilde beelden, waardoor er in het blad zelf ook stiltes vallen. Mooi gedaan.

'Om de stilte een plek in je leven te geven, moet je haar soms gewoon inplannen' 
Als het iets te zweverig dreigt te worden, stuit je op een hele pagina met praktische stickers (Ik kies voor een stiltedag/avond/weekend/week). Want 'om de stilte een plek in je leven te geven, moet je haar soms gewoon inplannen'. Daardoor is het blad mooi in balans. Jammer dat het eenmalige uitgave is, maar wie weet wat de makers nog meer in petto hebben. Ik ga ze in ieder geval volgen op Facebook.

Stil is een uitgave van Switch tot silence. Bij mijn boekhandel lag het niet bij de tijdschriften; Stil is voor mij besteld als boek (verkoopprijs € 12,50 | 152 pagina’s).

Reacties

  1. Tiyoweh, stilte-tijd. Zo nodig in deze tijd! De basis van luisteren.
    Mooie link.

    En de (zelfgemaakte) boom komt hier pas met Midwinter binnen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, stilte!
    Ik wacht ook nog een week ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als een heerlijk blad om in stilte te lezen.
    Goed idee om een geestloze week in te lassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n feestloze week is echt een aanrader! De spellingcontrole maakte er bij mij ook geestloos van:-) Volgens mij is het juist goed voor de geest.

      Verwijderen
  4. Herkenbaar, hier ook een feeststilteweek. Kunnen de kinderen nog even nagenieten van Sinterklaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja interessant... Je stukje is mooi ! Ik ben al mijn hele leven een fan de stilte. Ze is zooooooo mooi en waardevol. En kan ook een mens mooi maken!! Ieder mens! Jammer dat je het blad zo niet in de boekhandel kunt kopen. Ik zal hier eens kijken. Als je het blad hebt schrijf je dan ook een recensie? Ik ben heel benieuwd. hart. groeten vanuit de stilte hier.,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meer recensie dan dit wordt het niet... Ik heb een idee: ik vind Stil echt een blad om door te geven. Ik stuur 'm naar je toe. Kun jij 'm ook weer aan iemand doorgeven die stilte weet te waarderen of goed kan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stilte. Zo lekker. Je zou er over moeten zwijgen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een reactie achterlaat! Soms is dat lastig, extra leuk als je de moeite neemt. Je kunt me ook volgen op Instagram: @tuinwaarts.