Moestuinmaandag: bloeiende bieslook & kwarrende pompoenen

Je kunt nog zo'n goed moestuinplan maken, het loopt altijd anders dan gedacht. Ik hou daar wel van. Een moestuin mag veel werk zijn, het is nooit saai. Zomaar een paar verrassingen:


De grote bieslook die niet zou bloeien volgens de gever, bloeit toch - met eigenaardige witte bloemen. De bijen weten ze toch wel te waarderen. De bloemen zijn ook eetbaar (meer over bieslook).


Er groeide van alles op de plek waar ik wortelpeterselie had gezaaid, maar niets wat ik herkende als peterselie. Afgelopen week zag ik opeens een rijtje dezelfde kiemplantjes ontstaan. Snel de rest eruit getrokken. Peterselie blijkt een trage kiemer, dus voortaan wat meer geduld.

Op de website van Vroege Vogels staat een interessant artikel over onkruid en hoe je kunt voorkomen dat je zaaibed vol met onkruid groeit (met valse zaaibedden). Dit is de link.


De pompoenen staan te kwarren*. Ik heb er dijkjes omheen gemaakt, zodat ik ze af en toe een flinke plens water kan geven. Nu nog wat zon en dan komt het wel goed met de pompoenen.

* kwarren is Westlands voor zeuren; het betekent bij planten dat ze allesbehalve welig tieren.

Moestuinmaandag is een initiatief van Hollandse Klei.

Reacties

  1. Hier ook kwarrende pompoenen. Ik heb gisteren toch maar de `kragen` tegen de wind verwijderd. Nu kunnen ze hopelijk meer profiteren van de zon. Mooi de bij de bieslook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, die bieslookbloemen. Ik vind die paarse ook altijd zo mooi. Kwarren vind ik een mooi woord, maar hopelijk houden je pompoenen er snel mee op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook. Inmiddels komt hier de zon goed door. Het gaat de goede kant op!

      Verwijderen
  3. Leuk: linkjes. Alles voor de bijen :). Heb je nog meer westlands tuinvocabulaire? Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van die pompoenen herken ik. Hier staan de courgettes er ook zo bij. Het is te koud geweest om een goede start te maken. Maar met wat extra zorg komt het helemaal goed!
    Die witte bloemen zijn prachtig! Ik heb die paarse en het is een hele bos geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk van die bieslook! De tuin kan nu wel wat water gebruiken, 't is ook nooit goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een reactie achterlaat! Soms is dat lastig, extra leuk als je de moeite neemt. Je kunt me ook volgen op Instagram: @tuinwaarts.