Liever boerenbont dan stijlvol blauw met wit


Geel en oranje. Ik moest er niet aan denken. Mijn tuin zou blauw met wit worden. En resoluut trok ik alle geel bloeiende planten uit de borders. Dat was in mijn stadstuin in Nijmegen. Inmiddels woon ik in een boerderijtje op het platteland. En of het daar nu mee te maken heeft of niet, ik ben (boeren)bonte kleuren meer gaan waarderen. Ik kijk zelfs uit naar de eerste knalgele bloemen van de Forsythia. Daar word ik echt vrolijk van. De struik staat weliswaar op een onhandige plaats, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem te rooien.

Martje van den Bosch heeft zich verdiept in de beleving van kleur in de tuin. Ik heb haar jaren geleden ontmoet toen we allebei een eigen bedrijf startten (en onlangs weer op de beurs Groene Passie). Zij begon met De Tuinen in Demen, ik met Mooie Verhalen. Beide bedrijven hebben zich positief ontwikkeld. Ik heb alleen nog geen boek op mijn naam staan, maar dat kan nog komen...

In haar boek - met prachtige foto's - gaat Martje in op kleurbeleving, associaties en het effect van veelvoorkomende kleuren in de tuin. "De heftigheid van rode bloemen is bijvoorbeeld heel intens; je kunt er snel genoeg van krijgen. Maar als je een saaie hoek een opkikker wilt geven of als je in je tuin niet zozeer rust zoekt maar energie, dan is rood een heel goede keuze", aldus Martje. De ooit door mij verfoeide kleur geel komt ook aan bod. "Geel heeft een opgewekt en licht prikkelend karakter. Als het een sombere dag is, lijkt de zon toch te schijnen." De Forsythia mag blijven.

'De beleving van kleur in de tuin' is verkrijgbaar in de boekwinkel en via De Tuinen in Demen. Prijs € 14,99, ISBN 9789059474307, Uitgeverij Atrium.

Reacties