Kleurgevoel



De kleur blauw had de overhand in onze vorige (stads)tuin. Geel en oranje bloeiende planten werden met wortel en tak verwijderd. Nog steeds vind ik blauwe bloemen prachtig - vergeet-me-nietjes, komkommerkruid, lavendel, ridderspoor... - maar ik heb mijn palet toegestane kleuren drastisch uitgebreid.


Sinds we op het platteland wonen, ben ik de kleur oranje opnieuw gaan waarderen. Het begon met knaloranje papavers die opdoken in de border voor onze boerderij. In de loop van de zomer heb ik de kleur oranje zelf in de moestuin geïntroduceerd: van pompoenen tot Oost-Indische kers. Zelfs de onbedoeld oranje Tagetes (een vreemdeling in een zakje zaden van Tagetes ‘Snowdrift’) mocht blijven staan. De spontaan ontstane combinatie van oranje Tagetes met paarse Verbena bonariensis vind ik verrassend mooi. Een foto van deze combi siert nu zelfs mijn profielpagina op Twitter, waar ik sinds kort ook actief ben. Voel je vrij om mij te volgen! http://twitter.com/#!/tuinwaarts

Reacties